Tělocvik v lese - 10 tipů, jak udržet děti ve formě

Už rok děti nemají tělocvik a sportovní volnočasové aktivity. Sedí u obrazovky a i ti nejodhodlanější "šprti"  už ztratili motivaci. Nutně je potřebujeme zvednout od počítačů a rozhýbat! Než se z nich stane generace peciválů a od počítačů se bude ozývat: "Mámo, objednej buchty a přines je!"

Jsme národ Sokolů. Vyražme do lesa a nedejme se! Bojujme o zdraví našich dětí. Jak říkal Miroslav Tyrš, pěstování tělesné zdatnosti přispívá k harmonickému rozvoji lidské osobnosti  a národní kultury. Příroda je naše tělocvična. A naše zdraví je v našich rukách. Digitální život není trvale udržitelný.

1. Házení šiškami na cíl
Využijte šišky, klacky či kamínky. Zvolte cíl a házejte. 
Obměny: hod do dálky, žabky kameny na vodní hladině 
2. Chůze po kládě
Malé děti po malé, velké děti po velké. Malé děti s dopomocí, dítě rozpaží a rodič se postaví za něj a ruce mu v případě potřeby zezadu přidrží. 
Obměny: pokud je překážka obtížnější, dítě ji může přelézt např. v sedě posunováním... 

3. Přeskakování klády
Postavíme se vedle klády, rukama se o ni opřeme a přeskakujeme snožmo ze strany na stranu.
Obměny: postavíme se čelem ke kládě a přeskakujeme snožmo, přeskakujeme keře a jiné překážky...

4. Slalom mezi stromy
Vytyčíme trasu a slalom může začít. 
Obměny: můžeme měřit čas, přidat přeskakování, nebo závodit na čas volným stylem z bodu A do bodu B...
5. Přeskoč potok
Dítě přeskakuje potok či jinou přirozenou překážku, obtížnost podle věku. 
Obměny: skok snožmo, pokračujeme v cestě po druhé straně potoka a zpět se dostaneme na vhodném místě (skokem, po kamenech, kládě...)
6. Podlez
Dítě podlézá přirozené překážky v lese (větve, keře, co najdete...). Větší legrace je samozřejmě, když se zapojí i dospělý.
Variace: nastavíme klacek, dítě podlézá, postupně snižujeme, dokáže podlézt bez dotyku klacku?

7. Vylez, na co chceš
Obratnost a posilování v terénu, podle věku a schopností dítěte s dopomocí. 
Variace: stromy, pařezy, kameny, skalky, hra  Pozor, medvěd! - když se ozve tato věta, všichni musí vylézt na strom, vyhrává, kdo se udrží nejdéle.
8. Seskoč
Seskok v obtížnosti dle schopností dítěte. Dítě předškolního věku by mělo skákat maximálně z místa, které má ve výšce pasu. Vybíráme bezpečné doskočiště. U menších s dopomocí.
Variace: pařez, strom, kámen...

9. 
Cvič s klackem
Nahazujeme malý klacík a dítě jej odpaluje větším. Dítě používá větší klacek jako golfovou hůl či hokejku a odpaluje malé klacíky. Dbáme na bezpečnost. 
Variace: utkání v klackovém hokeji 

10. Vyraž s rodinou na výšlap
Jen tak, pro radost. Zmíněné cvičení cestou bude děti bavit. Vymýšlejte další cviky, hrajte hry. 
Obměny: hledejte poklad - geocaching, využijte značené naučné stezky, cestou bývá mnoho pěkných aktivit pro malé i velké
Veškeré lesní cvičení jsme vyzkoušeli na několika rodinných výšlapech. Z "nudné procházky" se stalo zábavné dobrodružství. Pro malé i velké. Největší úspěch mělo odpalování klacíků klackem, dítě se jich nadšeně dožadovalo několik kilometrů chůze... :)   

Děkuji své rodině za spolupráci. A za inspiraci své prababičce Miloslavě, náčelnici Sokola a tatínkovi Miroslavovi, vášnivému sportovci a výbornému vytrvalci. Pamatuji si, jak mě prababička brávala jako malou holku do tělocvičny, kde ve vysokém věku nacvičovala na Spartakiádu. Táta v osmdesátých letech minulého století zakládal Tělovýchovnou jednotu. A jsem vděčná za Tyršův odkaz, který v sobě má pro trvale udržitelný život tak důležitý "celostní přístup".

My všichni můžeme být onou jiskřičkou inspirace, která trvale ovlivní naše děti a pomůže jim být v životě zdravější, vyrovnanější a šťastnější.  

Sportu zdar!

Daniela Šimonová, 9.4.2021



 








Komentáře

  1. Ono stačí, když s dětmi občas do toho lesa jdete. Teda tak jsme to dělali my. Vzali jsme batoh, vařič, na kterém jsme si ohřáli oběd, nebo jsme si vzali jen pár buřtů, a vypadli jsme na celou sobotu ven. :) Děcka přišly nadšené, měli jsme všichni pohyb a byli jsme spokojení. :) Největší radost mi udělalo, když pak za mnou samy přišly, že chtějí jít zase do lesa. Jakožto myslivce to tátu potěší. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, já s dětmi žiji ve městě a tak jsem vymyslela jiný způsob, jak je motivovat k pohybu. Máme totiž všichni iPhone, který má v sobě nainstalovaný krokoměr a tak si vždycky večer ukážeme, kolik kdo má kroků a kdo má nejvíc vybírá, co si dáme k večeři! Zatím to má úspěch. Můj syn je do toho tolik zapálený, že si přeje nové pouzdro, které se dá přidělat za opasek.

    OdpovědětVymazat
  3. My jsme s dětmi začali jezdit na kole. Už i dcerka dorostla do věku, že zvládne aspoň deset kilometrů, takže jsme pořídili cyklo doplňky a pravidelně vyrážíme do okolí. Někdy prostě jen vezmeme kola, někdy zase hodíme kola do nosiče na auto a vyrazíme na výlet někam dál. Ale vždycky je to hrozně fajn. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Do lesa chodíme s dětmi, když mám zrovna volno ve své nové skvělé práci velice často, vždycky se tam vyblbnou a hlavně si v té dnešní sedavé době zasportují :-) Určitě se zkusíme inspirovat těmi 10 zmíněnými tipy na tělocvik v lese, věřím, že to bude děcka bavit! :-)

    OdpovědětVymazat
  5. To jsou super tipy, my trávíme s dětmi venku spoustu času, naštěstí bydlíme na vesnici a máme tak přírodu všude kolem nás a nemusíme za ní jezdit a dá se vymýšlet spousta věcí. Úplně si vystačí, když mohou házet kamínky do vody, sbírat kytičky, vytvářet domečky pro brouky, skákat v kalužích.. Hodně jsme si teď oblíbily i lesoparky s naučnou stezkou, to je taky super vyžití.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat